Przedmiot działalności i kompetencje
- Celem działania Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży do czasu ukończenia nauki pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Poradnia prowadzi działalność profilaktyczną, psychoedukacyjną, diagnostyczną
i terapeutyczną poprzez realizację następujących zadań:- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się,
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, - profilaktyka uzależnień - udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom lub opiekunom prawnym,
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, niedostosowanych społecznie, lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym i ich rodzin,
- diagnoza i terapia logopedyczna,
- wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny,
- pomoc w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej w tym dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości dzieci i młodzieży,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły, lub placówki w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno - wychowawczych,
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi
z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą, - współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu
i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych, - współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I -III szkoły podstawowej,
- udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Zadania realizowane są poprzez różnorodne formy pracy:
- diagnozę,
- terapię indywidualną i grupową,
- terapię rodzin,
- działania psychoedukacyjne, informacyjne, profilaktyczne,
- konsultacje i indywidualne poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
- prowadzenie grup wsparcia,
- mediacje,
- interwencję kryzysową.
Szczegółowe zadania wraz z formami ich realizacji zawiera roczny plan pracy Poradni.
- Poradnia prowadzi na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka działalność orzekającą poprzez powołanie przez jej Dyrektora Zespołu Orzekającego w składzie:
- dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
- psychoog,
- pedagog ,
- lekarz,
- inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
- Zadaniem Zespołu Orzekającego jest orzekanie o:
- potrzebie nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym kwalifikowania do klas terapeutycznych i nauczania integracyjnego, z wyłączeniem orzecznictwa dotyczącego dzieci i młodzieży z autyzmem, wadami słuchu, wzroku i upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym, głębokim,
- o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole,
- o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Poradnia prowadzi, na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka, działalność opiniującą. W przypadku ucznia pełnoletniego opinie wydaje się na jego pisemny wniosek.
- Na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza uczeń.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice lub opiekunowie prawni mogą uzyskać w Poradni informację o wynikach diagnozy. Informacje wydaje się na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych lub pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, logopedów, doradców zawodowych.
- Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy i rehabilitantów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno –pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
- Zatrudnieni specjaliści realizują zadania Poradni również poza jej siedzibą, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach, a także w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
Dziennik zmian strony
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 11-06-2021 - Edycja treści
- 11-02-2021 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 105