Przedmiot działalności i kompetencje
- Celem działania Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży do czasu ukończenia nauki pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
 - Poradnia prowadzi działalność profilaktyczną, psychoedukacyjną, diagnostyczną 
i terapeutyczną poprzez realizację następujących zadań:- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się,
 - wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów 
i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, - profilaktyka uzależnień - udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom lub opiekunom prawnym,
 - terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, niedostosowanych społecznie, lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym i ich rodzin,
 - diagnoza i terapia logopedyczna,
 - wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny,
 - pomoc w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego,
 - prowadzenie edukacji prozdrowotnej w tym dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli,
 - pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości dzieci i młodzieży,
 - wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły, lub placówki w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno - wychowawczych,
 - wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi 
z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą, - współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu  
i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych, - współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I -III szkoły podstawowej,
 - udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
 
 - Zadania realizowane są poprzez różnorodne formy pracy:
- diagnozę,
 - terapię indywidualną i grupową,
 - terapię rodzin,
 - działania psychoedukacyjne, informacyjne, profilaktyczne,
 - konsultacje i indywidualne poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
 - prowadzenie grup wsparcia,
 - mediacje,
 - interwencję kryzysową.
Szczegółowe zadania wraz z formami ich realizacji zawiera roczny plan pracy Poradni. 
 - Poradnia prowadzi na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka działalność orzekającą poprzez powołanie przez jej Dyrektora Zespołu Orzekającego w składzie:
- dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
 - psychoog,
 - pedagog ,
 - lekarz,
 - inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
 
 - Zadaniem Zespołu Orzekającego jest orzekanie o:
- potrzebie nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
 - potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym kwalifikowania do klas terapeutycznych i nauczania integracyjnego, z wyłączeniem orzecznictwa dotyczącego dzieci i młodzieży z autyzmem, wadami słuchu, wzroku i upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym, głębokim,
 - o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole,
 - o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
 - o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
 
 - Poradnia prowadzi, na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka, działalność opiniującą. W przypadku ucznia pełnoletniego opinie wydaje się na jego pisemny wniosek.
 - Na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza uczeń.
 - Dzieci i młodzież oraz ich rodzice lub opiekunowie prawni mogą uzyskać w Poradni informację o wynikach diagnozy. Informacje wydaje się na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych lub pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
 - Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, logopedów, doradców zawodowych.
 - Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy i rehabilitantów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
 - Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno –pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
 - Zatrudnieni specjaliści realizują zadania Poradni również poza jej siedzibą, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach, a także w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
 
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 11-06-2021 - Edycja treści
 - 11-02-2021 - Utworzenie treści
 
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 124
